facebook  twitter  youtube instagram
10 vragen aan ...

Alexandra Stok woont én onderneemt in Oost en neemt voor het wijkmagazine een kijkje in de keuken bij andere ondernemers. In deze editie interviewt ze Anthony Bardouille, de nieuwe eigenaar van Boekhandel ’t Centrum aan de Korte Singelstraat.

AnthonyBardouille

Een winkel vol verhalen

1. Wie ben je en wat doe je?
‘Ik ben Anthony Bardouille, geboren op Aruba en op mijn negende naar Nederland gekomen. Sinds drie jaar woon ik met mijn vrouw en dochter in Oost. Na een carrière als servicemedewerker bij de Nederlandse Spoorwegen ben ik het ondernemerschap ingerold en nu ben ik de trotse eigenaar van Boekhandel ’t Centrum.
Ik geloof in het delen en vertellen van verhalen en in de toekomst van strips. Die visie deelde ik met de vorige eigenaren, Bep en Mar van der Graaf. We raakten bevriend en van het een kwam het ander. Ze zagen dat ik hun levenswerk met dezelfde passie zou kunnen voortzetten. Geweldig dat ik dat nu mag doen!’

2. Wie werken er nog meer?
‘Rina, de dochter van Bep en Mar, springt drie dagen per week bij in de winkel. Samen laten we een nieuwe generatie kennismaken met strips. Mijn zusje Cindy en oud-NS-collega Esra helpen met de communicatie. Esra plaatste laatst iets op TikTok en een half uur later stond er een meisje voor de deur die dat had gezien. Zo trekt de winkel nu ook een jonger publiek. Ze komen meestal speciaal voor de Engelstalige strips.’

3. Waar en sinds wanneer?
‘De naam doet anders vermoeden, maar we zitten toch echt in Oost. De winkel bestaat al sinds 1968 en is de op een na oudste stripboekenwinkel van Nederland. In 2021 werd ik officieel eigenaar, maar daarvóór was ik al gestart met verbouwen en vooral: opruimen. Elke vierkante centimeter van het pand was in gebruik.’

4. Wat staat er op je bucketlist?
‘Geen hele gekke dingen, want ik ben een rustig type. Maar na de verbouwing wil ik heel graag op vakantie! Naar Aruba of op een cruise door het Caribisch gebied.’

5. Waar ben je trots op?
‘Wat ik voor ogen had, krijgt steeds meer vorm. Mét behoud van een stuk historie en de ziel van de winkel. Vaste klanten en omwonenden zien en waarderen dat. Er waren wat zorgen over wat er met dit pand zou gebeuren na het overlijden van Bep. Zou het een woonhuis worden of de zoveelste coffeeshop? Nu hoor ik dat ze blij zijn met wat ik aan het doen ben.’

6. Wat was je grootste blunder?
‘Teveel werk tegelijkertijd aannemen! Ik werk heel grondig en zorgvuldig en dat kost veel tijd. Dat doet ik bewust, want ik doe het met liefde en denk graag vooruit. Het is een investering in de toekomst, zodat ik de komende dertig jaar niks meer hoef te doen. Dus nu even met oogkleppen op hard doorwerken en daar straks enorm van genieten. De inzet qua tijd, geld en energie zijn het nu al waard.’

7. Wat maakt ondernemen in Oost leuk?
‘Oost is kleinschalig, maar heeft grote potentie. Laatst had ik een groepje Portugezen in de winkel, die waren er speciaal voor naar Schiedam gekomen!
Natuurlijk valt er in de wijk altijd wel wat te verbeteren, maar dat kan alleen als je met een positieve blik naar de dingen kijkt. En dat is hoe ik kijk.’

8. Waarom moeten we langskomen?
‘Uiteraard voor de strips en in het bijzonder voor het werk van lokaal talent. Zo verkopen we prachtig werk van striptekenaar Sterric, die hier verderop in de straat woont, en zelfgemaakte tassen en kleding van creatieveling EGL uit De Gorzen. Binnenkort starten we ook met de verkoop van cosplay- en fantasy-outfits.’

9. Wat zijn de toekomstplannen?
‘Allereerst de verbouwing afronden en een openingsfeestje houden. Dan mag iedereen iets bijzonders aantrekken. Rina heeft al toegezegd dat ze gothic gaat! Ook wil ik nog veel meer lokaal creatief talent een podium geven.
Verder komt er in de kelder een ruimte voor workshops, lezingen en signeersessies, of om bordspellen te spelen. En uiteindelijk wil ik hier buiten op het balkon een bakkie koffie kunnen aanbieden zodat het, net als vroeger, een sociale ontmoetingsplek wordt.’

10. Wat is jouw gratis tip?
‘Denk op lange termijn en gebruik je creativiteit. Investeer in je woning, winkel en in relaties. Dat levert altijd wat op!
Aan mijn collega-ondernemers zou ik willen zeggen: ga voor jezelf na wat het unieke verhaal van jouw winkel is. Onderscheid je door spullen met een verhaal te verkopen. Lokaal met een verhaal heeft absoluut de toekomst!’

Lees het wijkmagazine online!

Wijkmagazine Oost cover nummer1